Dziekanat 690 911 780

A- A A+

Kontrast Aa Aa Aa

Projekt NCBR: Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskich uczelnią dostąpną.

Nazwa projektu:

WSKM uczelnią dostąpną

Numer projektu:

FERS.03.01-IP.08-001/23

Wartość projektu:

5 230 872,75 zł

w tym dofiansowania:

5 073 572,75 zł

Dostępność:

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 – możliwość korzystania przez osoby ze szczególnymi potrzebami z infrastruktury, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz produktów i usług na zasadzie równości z innymi osobami. Dostępność zapewnia się przede wszystkim przez uwzględnianie uniwersalnego projektowania.

Dostępność określa zapewnienie warunków do pełnego uczestnictwa w życiu uczelni
i społeczności akademickiej, w tym podczas przyjmowania na kształcenie, kształcenia, prowadzenia badań naukowych, udziału w wydarzeniach kulturalnych i sportowych oraz zatrudnieniu – na zasadzie równości z innymi osobami.

Opis projektu:

Realizacja projektu ma służyć wzrostowi szeroko rozumianej dostępności Uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami (w tym osób z niepełnosprawnościami), studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich w Koninie.

Kluczowy cel projektu stanowi zwiększenie dostępności Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla osób o specjalnych potrzebach, poprzez wdrożenie kompleksowego programu zakładającego zmiany organizacyjne, proceduralne
w zakresie kształcenia, technologiczne, architektoniczne oraz realizację działań podnoszących świadomość i kompetencje kadry Uczelni i studentów.

Grupą docelową projektu, w której zidentyfikowano potrzebę zwiększenia dostępności dla osób z niepełnosprawnością oraz osób o specjalnych potrzebach, są studenci Uczelni,
w szczególności osoby nieaktywne zawodowo i bez doświadczenia zawodowego, a także kadra ze wszystkich jednostek WSKM.

Aktualny stan infrastruktury technologicznej uczelni oraz wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych pokazuje znaczący deficyt w obszarze dostępności dla osób o szczególnych potrzebach.

W ramach projektu na WSKM zostaną opracowane i wdrożone rozwiązania, zrealizowane inwestycje oraz zakupiony sprzęt i wyposażenie. Działania te zwiększą znacząco atrakcyjność Uczelni jako dostępnej dla osób o specjalnych potrzebach.

Cała kadra zarządzająca, administracyjna i członkowie jednostki ds. dostępności oraz 80% kadry dydaktycznej WSKM zostaną objętych szkoleniami, w wyniku czego podniosą swoje kompetencje i świadomość w zakresie dostępności we wszystkich obszarach wskazanych
w projekcie.

Zadania projektu:

W ramach obszaru Struktura organizacyjna wykonane zostaną zadania:

  • Powołanie i funkcjonowanie Uczelnianej Rady na rzecz zwiększania dostępności WSKM w składzie 10 osób,
  • Powołanie i funkcjonowanie Jednostki ds. dostępności wraz z Biurem Obsługi Niepełnosprawnych,
  • Powołanie Zespołów tematycznych

W ramach obszaru ds. Dostępności architektonicznej nastąpi:

  • Zaimplementowanie standardów dostępności wraz z opracowaniem planu działania w obszarze dostępności architektonicznej,
  • Likwidacja barier architektonicznych :
    • Adaptacja budynku parterowego na cele administracyjne, dydaktyczne i wspierające działalność Uczelni,
    • Przygotowanie sali relaksacji, wyciszenia dla pracowników, studentów oraz słuchaczy,
    • Przygotowanie sal aktywności motorycznej i sali do zajęć fizycznych i rehabilitacyjnych dla pracowników, studentów oraz słuchaczy,
    • Przygotowanie zaplecza socjalnego, między innymi dla osób o specjalnych potrzebach żywieniowych, wymagających przygotowania własnych posiłków,
  • Zapewnienie dostępności w budynku głównym Uczelni:
    • Montaż windy z automatyką szybem samonośnym,
    • Modernizacja toalet – dostosowanie toalet dla potrzeb osób z niepełnosprawnością na każdym piętrze budynku,
  • Zapewnienie ewakuacji – zakup sprzętu i systemów wspierających działania ewakuacyjne,
    • System alarmu przeciwpożarowego (wizualny i dźwiękowy),
    • Sprzęt ułatwiający ewakuację osób z niepełnosprawnością (defibrylator, fotel ewaluacyjny, materac ewakuacyjny),
    • Wykonanie tablic ewakuacyjnych.

Dla obszaru Dostępność informacyjno – komunikacyjna planowane są działania:

  • Przeprowadzenie audytu w zakresie dostępności informacyjno – komunikacyjnej budynków Uczelni,
  • Likwidację barier  w ww. zakresie zgodnie z ustawą Uczelni, obejmującego wszystkie obiekty, w których odbywa się działalność Uczelni,
    • Przygotowanie materiałów informacyjnych – informatorów dla studentów dotyczących działalności Biura Obsługi Niepełnosprawnych, dziekanatu, biblioteki, ABK,
    • Informatorów dla kandydatów na studia I i II stopnia oraz studia podyplomowe.
    • Materiały zostaną przygotowane w języku prostym, w formach dostępnych zarówno w wersji papierowej jak i cyfrowej.
    • Stworzenie systemu dostępnej identyfikacji wizerunkowej marki Uczelni,
    • Przygotowanie oznaczeń budynków wg księgi znaków,
    • Przygotowanie szablonów (Powerpoint) i formatek do publikacji postów w mediach społecznościowych,
    • Zakup sprzętu, oprogramowania i aplikacji wspomagających dostępność komunikacji i informacji:
      • Pętla indukcyjna, minimum 1 na piętro,
      • Oznaczenia w języku Braille'a (na drzwi, ciągi komunikacyjne itp.),
      • Terminal multimedialny,
      • Plany typograficzne (tablice informacyjne na każdej kondygnacji).

Dla obszaru Dostępność cyfrowa zrealizowane zostaną zadania:

  • Likwidacja barier cyfrowych:
    • Modyfikacja strony internetowej oraz coroczny przegląd strony www pod względem dostępności i jej aktualizacja,
    • W ramach projektu dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością zostanie strona www.wskm.edu.pl, tj.:
      • Przebudowa całego serwera wraz z uwzględnieniem standardów WCAG,
      • Zakup dostępu do bibliotek cyfrowych,
      • Zakup i wdrożenie programu Wirtualny Asystent Dziekanatu
      • Zakup programu wraz ze sprzętem do nauki języka obcego.

Obszar Technologie wspierające obejmie działania:

  • Opracowanie, wdrożenie i monitoring planu rozwoju technologicznego Uczelni zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego (będą uwzględniały potrzeby użytkowników o różnym stopniu sprawności),
  • Doposażenie Uczelni w sprzęt, aplikacje, oprogramowanie, zwiększające poziom dostępności Uczelni:
    • Pętla indukcyjna,
    • Regulowane biurko i krzesło,
    • Nakładka do pisania wzrokiem,
    • Trezor biblioteczny (umożliwiający oddawanie książek24/7 bez konieczności wchodzenia do budynku biblioteki),
    • Skaner,
    • Monitor multimedialny,
    • Zestaw komputerowy,
    • Program udźwiękawiający i powiększający,
    • Maszyna brajlowska,
    • Monitor brajlowski,
    • Papier brajlowski,
    • Lupa elektroniczna powiększająca,
    • Syntezator mowy,
    • Powiększalnik,
    • Dyktafon,
    • Komputery przenośne,
    • Meble biurowe o regulowanej wysokości i szerokości.
  • Poradnictwo technologiczne dla:
    • Pracowników Uczelni w zakresie efektywnego wykorzystania sprzętu, aplikacji i oprogramowania,
    • Studentów w zakresie doboru optymalnych urządzeń, oprogramowania i technologii asystujących.

W obszarze Procedury WSKM wykona działania polegające na opracowaniu i wdrożeniu wewnętrznych procedur, przypisujących obowiązki i odpowiedzialność dla poszczególnych jednostek organizacyjnych Uczelni oraz sposób ich realizacji.

Usługi wspierające edukację – zadania:

  • Opracowanie narzędzi badawczych na potrzebę realizacji badań dot. potrzeb studentów, słuchaczy oraz pracowników o specjalnych potrzebach w zakresie usług wspierających edukację,
    • Kwestionariusz wywiadu (ankieta online),
    • Scenariusz zogniskowanego wywiadu grupowego (badania focusowe)

Obszary badań, które zostaną poddane analizie:

  • dostępność budynków i infrastruktury,
  • technologia wspierająca edukację,
  • wsparcie psychologiczne i społeczne,
  • programy dostosowane do indywidualnych potrzeb,
  • szkolenia dla kadry dydaktycznej i personelu administracyjnego,
  • zapewnienie równego dostępu do informacji

Katalog usług:

  • wsparcie asystentów dydaktycznych, bibliotecznych i informatycznych,
  • konsultacje psychologiczne,
  • wsparcie prawne,
  • dostęp do tłumacza języka migowego online (wykorzystywany w trakcie kontaktów bezpośrednich ze studentami, pracownikami, kandydatami na studia oraz w trakcie oficjalnych wydarzeń organizowanych w Uczelni,
  • indywidualny lektorat języków obcych,
  • wypożyczalnia sprzętu wspierającego proces edukacyjny,
  • transport dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością.

Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności – zadania:

  • opracowanie planu i harmonogramu szkoleń kadry Uczelni,
  • realizacja szkoleń,

Tematyka szkoleń:

  • dostępność – wprowadzenie do tematyki,
  • uczelnia wobec niepełnosprawności. Wyrównywanie szans w dostępie do oferty kształcenia,
  • zasady uniwersalnego projektowania i kontaktu z OzN,
  • neuroróżnorodność – dostępność uczelni dla wszystkich,
  • zaburzenia psychiczne i psychiatryczne , różnice, rozpoznanie, współdziałanie, z szczególnych potrzeb OzN,
  • savoir-vivre wobec OzN,
  • szkolenie z umiejętności miękkich, komunikacji przy organizacji zajęć stacjonarnych i zdalnych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
  • szkolenie z umiejętności technicznych i obsługi programów przy organizacjizajęć zdalnych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
  • szkolenie z aktywnego włączania do zdań grupowych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
  • szkolenie z umiejętności opisywania zagadnień i zadań z uwzględnieniem szczególnych potrzeb osób niewidomych i słabo widzących z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
  • zaburzenia psychiczne wśród studentów/kadry i komunikacja w sytuacjach trudnych i kryzysowych -  jak reagować?
  • Środowisko akademickie a OzN – bariery czy wyzwanie?
  • Kontakt ze studentami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD),
  • Wsparcie studentów i absolwentów z niepełnosprawnością na starcie kariery zawodowej – odpowiedzialna aktywizacja,
  • Alternatywna komunikacja - z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
  • Szkolenie dla pracowników dziekanatu i administracji z zakresu dostępnej komunikacji i udzielania wsparcia w załatwianiu spraw studenckich,
  • Asystencja wspomagana dla studentów o szczególnych potrzebach,
  • Bezpieczeństwo i ewakuacja dla osób ze szczególnymi potrzebami,
  • Dostępność w zamówieniach publicznych,
  • Procedury skargowe – stosowanie ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • Jak budować teksty łatwe do czytania i rozumienia,
  • Projektowanie uniwersalne – jak mówić o projektowaniu w odniesieniu do danego zawodu,
  • Dostępność cyfrowa dostępne dokumenty i materiały audio-video, standard WCAG 2.1 w www, social media, aplikacje mobilne.

 

Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet FERS:03 Dostępność i  usługi dla osób z niepełnosprawnościami Działanie FERS 03.01  Dostępność szkolnictwa wyższego

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Pliki te wykorzystywane są do gromadzenia statystyk odwiedzin naszej witryny. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj

Close