Projekt NCBR: Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskich uczelnią dostąpną.
Nazwa projektu:
WSKM uczelnią dostąpną
Numer projektu:
FERS.03.01-IP.08-001/23
Wartość projektu:
5 230 872,75 zł
w tym dofiansowania:
5 073 572,75 zł
Dostępność:
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 – możliwość korzystania przez osoby ze szczególnymi potrzebami z infrastruktury, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz produktów i usług na zasadzie równości z innymi osobami. Dostępność zapewnia się przede wszystkim przez uwzględnianie uniwersalnego projektowania.
Dostępność określa zapewnienie warunków do pełnego uczestnictwa w życiu uczelni
i społeczności akademickiej, w tym podczas przyjmowania na kształcenie, kształcenia, prowadzenia badań naukowych, udziału w wydarzeniach kulturalnych i sportowych oraz zatrudnieniu – na zasadzie równości z innymi osobami.
Opis projektu:
Realizacja projektu ma służyć wzrostowi szeroko rozumianej dostępności Uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami (w tym osób z niepełnosprawnościami), studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich w Koninie.
Kluczowy cel projektu stanowi zwiększenie dostępności Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla osób o specjalnych potrzebach, poprzez wdrożenie kompleksowego programu zakładającego zmiany organizacyjne, proceduralne
w zakresie kształcenia, technologiczne, architektoniczne oraz realizację działań podnoszących świadomość i kompetencje kadry Uczelni i studentów.
Grupą docelową projektu, w której zidentyfikowano potrzebę zwiększenia dostępności dla osób z niepełnosprawnością oraz osób o specjalnych potrzebach, są studenci Uczelni,
w szczególności osoby nieaktywne zawodowo i bez doświadczenia zawodowego, a także kadra ze wszystkich jednostek WSKM.
Aktualny stan infrastruktury technologicznej uczelni oraz wewnętrznych systemów informatycznych i procedur administracyjnych pokazuje znaczący deficyt w obszarze dostępności dla osób o szczególnych potrzebach.
W ramach projektu na WSKM zostaną opracowane i wdrożone rozwiązania, zrealizowane inwestycje oraz zakupiony sprzęt i wyposażenie. Działania te zwiększą znacząco atrakcyjność Uczelni jako dostępnej dla osób o specjalnych potrzebach.
Cała kadra zarządzająca, administracyjna i członkowie jednostki ds. dostępności oraz 80% kadry dydaktycznej WSKM zostaną objętych szkoleniami, w wyniku czego podniosą swoje kompetencje i świadomość w zakresie dostępności we wszystkich obszarach wskazanych
w projekcie.
Zadania projektu:
W ramach obszaru Struktura organizacyjna wykonane zostaną zadania:
- Powołanie i funkcjonowanie Uczelnianej Rady na rzecz zwiększania dostępności WSKM w składzie 10 osób,
- Powołanie i funkcjonowanie Jednostki ds. dostępności wraz z Biurem Obsługi Niepełnosprawnych,
- Powołanie Zespołów tematycznych
W ramach obszaru ds. Dostępności architektonicznej nastąpi:
- Zaimplementowanie standardów dostępności wraz z opracowaniem planu działania w obszarze dostępności architektonicznej,
- Likwidacja barier architektonicznych :
- Adaptacja budynku parterowego na cele administracyjne, dydaktyczne i wspierające działalność Uczelni,
- Przygotowanie sali relaksacji, wyciszenia dla pracowników, studentów oraz słuchaczy,
- Przygotowanie sal aktywności motorycznej i sali do zajęć fizycznych i rehabilitacyjnych dla pracowników, studentów oraz słuchaczy,
- Przygotowanie zaplecza socjalnego, między innymi dla osób o specjalnych potrzebach żywieniowych, wymagających przygotowania własnych posiłków,
- Zapewnienie dostępności w budynku głównym Uczelni:
- Montaż windy z automatyką szybem samonośnym,
- Modernizacja toalet – dostosowanie toalet dla potrzeb osób z niepełnosprawnością na każdym piętrze budynku,
- Zapewnienie ewakuacji – zakup sprzętu i systemów wspierających działania ewakuacyjne,
- System alarmu przeciwpożarowego (wizualny i dźwiękowy),
- Sprzęt ułatwiający ewakuację osób z niepełnosprawnością (defibrylator, fotel ewaluacyjny, materac ewakuacyjny),
- Wykonanie tablic ewakuacyjnych.
Dla obszaru Dostępność informacyjno – komunikacyjna planowane są działania:
- Przeprowadzenie audytu w zakresie dostępności informacyjno – komunikacyjnej budynków Uczelni,
- Likwidację barier w ww. zakresie zgodnie z ustawą Uczelni, obejmującego wszystkie obiekty, w których odbywa się działalność Uczelni,
- Przygotowanie materiałów informacyjnych – informatorów dla studentów dotyczących działalności Biura Obsługi Niepełnosprawnych, dziekanatu, biblioteki, ABK,
- Informatorów dla kandydatów na studia I i II stopnia oraz studia podyplomowe.
- Materiały zostaną przygotowane w języku prostym, w formach dostępnych zarówno w wersji papierowej jak i cyfrowej.
- Stworzenie systemu dostępnej identyfikacji wizerunkowej marki Uczelni,
- Przygotowanie oznaczeń budynków wg księgi znaków,
- Przygotowanie szablonów (Powerpoint) i formatek do publikacji postów w mediach społecznościowych,
- Zakup sprzętu, oprogramowania i aplikacji wspomagających dostępność komunikacji i informacji:
- Pętla indukcyjna, minimum 1 na piętro,
- Oznaczenia w języku Braille'a (na drzwi, ciągi komunikacyjne itp.),
- Terminal multimedialny,
- Plany typograficzne (tablice informacyjne na każdej kondygnacji).
Dla obszaru Dostępność cyfrowa zrealizowane zostaną zadania:
- Likwidacja barier cyfrowych:
- Modyfikacja strony internetowej oraz coroczny przegląd strony www pod względem dostępności i jej aktualizacja,
- W ramach projektu dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością zostanie strona www.wskm.edu.pl, tj.:
- Przebudowa całego serwera wraz z uwzględnieniem standardów WCAG,
- Zakup dostępu do bibliotek cyfrowych,
- Zakup i wdrożenie programu Wirtualny Asystent Dziekanatu
- Zakup programu wraz ze sprzętem do nauki języka obcego.
Obszar Technologie wspierające obejmie działania:
- Opracowanie, wdrożenie i monitoring planu rozwoju technologicznego Uczelni zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego (będą uwzględniały potrzeby użytkowników o różnym stopniu sprawności),
- Doposażenie Uczelni w sprzęt, aplikacje, oprogramowanie, zwiększające poziom dostępności Uczelni:
- Pętla indukcyjna,
- Regulowane biurko i krzesło,
- Nakładka do pisania wzrokiem,
- Trezor biblioteczny (umożliwiający oddawanie książek24/7 bez konieczności wchodzenia do budynku biblioteki),
- Skaner,
- Monitor multimedialny,
- Zestaw komputerowy,
- Program udźwiękawiający i powiększający,
- Maszyna brajlowska,
- Monitor brajlowski,
- Papier brajlowski,
- Lupa elektroniczna powiększająca,
- Syntezator mowy,
- Powiększalnik,
- Dyktafon,
- Komputery przenośne,
- Meble biurowe o regulowanej wysokości i szerokości.
- Poradnictwo technologiczne dla:
- Pracowników Uczelni w zakresie efektywnego wykorzystania sprzętu, aplikacji i oprogramowania,
- Studentów w zakresie doboru optymalnych urządzeń, oprogramowania i technologii asystujących.
W obszarze Procedury WSKM wykona działania polegające na opracowaniu i wdrożeniu wewnętrznych procedur, przypisujących obowiązki i odpowiedzialność dla poszczególnych jednostek organizacyjnych Uczelni oraz sposób ich realizacji.
Usługi wspierające edukację – zadania:
- Opracowanie narzędzi badawczych na potrzebę realizacji badań dot. potrzeb studentów, słuchaczy oraz pracowników o specjalnych potrzebach w zakresie usług wspierających edukację,
- Kwestionariusz wywiadu (ankieta online),
- Scenariusz zogniskowanego wywiadu grupowego (badania focusowe)
Obszary badań, które zostaną poddane analizie:
- dostępność budynków i infrastruktury,
- technologia wspierająca edukację,
- wsparcie psychologiczne i społeczne,
- programy dostosowane do indywidualnych potrzeb,
- szkolenia dla kadry dydaktycznej i personelu administracyjnego,
- zapewnienie równego dostępu do informacji
Katalog usług:
- wsparcie asystentów dydaktycznych, bibliotecznych i informatycznych,
- konsultacje psychologiczne,
- wsparcie prawne,
- dostęp do tłumacza języka migowego online (wykorzystywany w trakcie kontaktów bezpośrednich ze studentami, pracownikami, kandydatami na studia oraz w trakcie oficjalnych wydarzeń organizowanych w Uczelni,
- indywidualny lektorat języków obcych,
- wypożyczalnia sprzętu wspierającego proces edukacyjny,
- transport dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością.
Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności – zadania:
- opracowanie planu i harmonogramu szkoleń kadry Uczelni,
- realizacja szkoleń,
Tematyka szkoleń:
- dostępność – wprowadzenie do tematyki,
- uczelnia wobec niepełnosprawności. Wyrównywanie szans w dostępie do oferty kształcenia,
- zasady uniwersalnego projektowania i kontaktu z OzN,
- neuroróżnorodność – dostępność uczelni dla wszystkich,
- zaburzenia psychiczne i psychiatryczne , różnice, rozpoznanie, współdziałanie, z szczególnych potrzeb OzN,
- savoir-vivre wobec OzN,
- szkolenie z umiejętności miękkich, komunikacji przy organizacji zajęć stacjonarnych i zdalnych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
- szkolenie z umiejętności technicznych i obsługi programów przy organizacjizajęć zdalnych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
- szkolenie z aktywnego włączania do zdań grupowych z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
- szkolenie z umiejętności opisywania zagadnień i zadań z uwzględnieniem szczególnych potrzeb osób niewidomych i słabo widzących z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
- zaburzenia psychiczne wśród studentów/kadry i komunikacja w sytuacjach trudnych i kryzysowych - jak reagować?
- Środowisko akademickie a OzN – bariery czy wyzwanie?
- Kontakt ze studentami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD),
- Wsparcie studentów i absolwentów z niepełnosprawnością na starcie kariery zawodowej – odpowiedzialna aktywizacja,
- Alternatywna komunikacja - z uwzględnieniem szczególnych potrzeb OzN,
- Szkolenie dla pracowników dziekanatu i administracji z zakresu dostępnej komunikacji i udzielania wsparcia w załatwianiu spraw studenckich,
- Asystencja wspomagana dla studentów o szczególnych potrzebach,
- Bezpieczeństwo i ewakuacja dla osób ze szczególnymi potrzebami,
- Dostępność w zamówieniach publicznych,
- Procedury skargowe – stosowanie ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- Jak budować teksty łatwe do czytania i rozumienia,
- Projektowanie uniwersalne – jak mówić o projektowaniu w odniesieniu do danego zawodu,
- Dostępność cyfrowa dostępne dokumenty i materiały audio-video, standard WCAG 2.1 w www, social media, aplikacje mobilne.
Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet FERS:03 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami Działanie FERS 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego